بررسی نقش ال- آرژنین بر حافظه فضایی موش صحرایی تخمدان برداری شده

نویسندگان

  • اسلامی زاده, محمد جواد الف. مرکز علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده فناوریهای نوین، تهران، ایران. ب. مرکز علوم تحقیقات علوم اعصاب شفا، تهران، ایران.
  • حسینی, سید محمود دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، گروه فیزیولوژی، مشهد، ایران.
  • صفارزاده, فاطمه الف. مرکز علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده فناوریهای نوین، تهران، ایران. ب. مرکز علوم تحقیقات علوم اعصاب شفا، تهران، ایران.
چکیده مقاله:

مقدمه: نیتریک اکساید به عنوان یک تنظیم کننده عصبی نقش مهمی را در عملکرد نورونی از جمله شکل پذیری نورونی و تقویت طولانی مدت سیناپسی ایفا می کند. این میانجی از ال- آرژنین توسط آنزیم نیترکی اکساید سنتاز ساخته می شود. هورمونهای تخمدانی نیز نقش مهمی را در سیستم عصبی اعمال می کنند و در فرآیندهای شناختی، یادگیری و حافظه نقش دارند. بررسی تاثیر ال- آرژنین سیستمیک بر حافظه فضایی موشهای تخمدان برداری شده هدف این پژوهش می باشد. مواد و روش ها: گروهی از موشها تخمدان برداری شدند و گروههای شاهد فقط تحت عمل جراحی بدون برداشتن تخمدانها قرار گرفتند. از هر دو گروه تعدادی به مدت 5 روز و تعدادی به مدت 8 هفته ال- آرژنین به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. به گروههای کنترل در طول این مدت سالین تزریق می شد. در پایان، تست ماز آبی برای 5 روز جهت بررسی حافظه فضایی از موشها به عمل آمد. طول مسافت و مدت زمان تاخیر در یافتن سکو اندازه گیری شد. یافته ها: فاصله پیموده شده و زمان سپری شده جهت رسیدن به سکوی پنهان، در گروه تخمدان برداری شده با اختلاف معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود. همچنین درمان کوتاه مدت با ال- آرژنین فاصله پیموده شده و زمان سپری شده برای رسیدن به سکو را در گروه تخمدان برداری شده کاهش داده است. نتیجه گیری: به نظر می رسد ال- آرژنین در کوتاه مدت باعث بهبود حافظه فضایی موشهای تخمدان برداری شده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تاثیر جنیستئین بر حافظه فضایی موش‌های صحرایی پارکینسونی اواریکتومی شده

سابقه و هدف: اختلال در حافظه و یادگیری از عوارض بیماری پارکینسون می­باشد. همچنین کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی باعث بروز اختلال در حافظه می گردد. با توجه به اینکه جنیستئین دارای اثرات استروژنی و محافظت نورونی می­باشد. بنابراین این مطالعه جهت بررسی اثر جنیستئین بر یادگیری و حافظه در موش­های صحرایی پارکینسونی اواریکتومی شده انجام گردید. مواد و روش­ها: این مطالعه تجربی بر روی 48 سر از موشهای...

متن کامل

بررسی اثر مخلوط پروبیوتیک ها بر حافظه و یادگیری فضایی در مدل صرع موش صحرایی

سابقه و هدف: صرع منجر به آسیب نورونی و بروز اختلالات شناختی مانند زوال حافظه و یادگیری می­ شود. مشاهده شده است که پرو­بیوتیک­ ها سطح سرمی نیتریک اکساید را کاهش داده و حافظه و یادگیری فضایی را بهبود می­ دهند. مطالعه حاضر به ­منظور بررسی اثر پرو­بیوتیک ­ها بر یادگیری، حافظه و سطح نیتریک اکساید در موش ­های صحرایی صرعی طراحی شد. مواد و روش ­ها: تعداد ۴۰ رأس موش صحرایی نر به­ طور تصادفی به 5 گروه ۸ ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 1

صفحات  13- 18

تاریخ انتشار 2013-03

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023